Derfor er filmen dit vigtigste visitkort!

Fem gode råd til kvalitetsfilm

Af Steffen Hou, producent www.houmedia.dk

Som rådgiver og indholdsproducent overrasker det mig ofte, hvor tilfældigt nogle virksomheder agerer, når de forsøger at tænke film ind i deres kommunikation. For mange handler det alene om at tage filmmediet i brug som kommunikationskanal uden skelen til, at de producerede film rent faktisk kan gøre stor skade på virksomhedens brand. Virksomhederne glemmer nemlig, at nettet kender ingen grænser. På godt og ondt. Men det er samtidig også derfor, at filmen bliver dit vigtigste visitkort!

I dag er det sådan, at med omtanke og overblik kan selv mindre virksomheder blive blandt de største på nettet, mens mastodonter risikerer at blive marginaliseret.

Om du sejrer eller sejler afhænger i høj grad af, hvorvidt du accepterer, at virksomheders kommunikation med omverdenen har fået nye spillerregler. Din udbredelse og gennemslagskraft afgøres ikke længere alene af pressechefens evne til at trænge gennem til medierne eller hvor højt et oplag, du har råd til at trykke, men hvor klogt du producerer og distribuerer dit indhold på nettet. Alle kan altså som udgangspunkt være med.

Det var den gode nyhed. Den dårlige er, at du på nettet til gengæld altid placerer din røv i klaskehøjde og har svært ved at skjule den. I særdeleshed, hvis du sløser med dit produkt. For mens kvalitet hurtigt belønnes gennem klik og delinger, så kan din seriøsitet som virksomhed hurtigt beklikkes, hvis du leverer det modsatte. Nettets publikum er nådesløs, og dets dom kommer prompte i kommentarfeltet eller gennem et klik på afmeld.

Kvalitet er vejen til succes

Det overrasker mig derfor, når jeg gang på gang møder potentielle og umiddelbart kompetente kunder, der er parate til ikke blot at klippe en hæl og en tå, men nærmest at fjerne hele underbenet, så længe de blot kan sige, at de nu bruger film og videoer til at kommunikere med kunderne. Enten for at tilfredsstille direktionen eller kommunikationsafdelingen selv. For videoer er jo noget, man skal have nu om dage, og konkurrenterne bruger jo også mediet… Desværre viser kvaliteten af videoerne ofte, at de vist ikke er produceret for at tilfredsstille kunden.

Eller også forstår og accepterer mange virksomheder ganske enkelt ikke grundpræmissen for succes: det handler ikke længere om blot at være tilstede på sociale platforme og at tilbyde film, men alene kvaliteten af det indhold, som virksomheden offentliggør.

Og når man ikke accepterer præmissen, ja så forstår man ikke vigtigheden af bruge tid (penge) på at lave et manuskript, skærmetræne den medvirkende kilde, at sætte ordentligt lys, at…

Så brug pengene eller drop filmmediet. For i takt med, at sociale medier som YouTube og Facebook er blevet allemandseje, har vi også alle fået større forventninger til indholdet. Jo større udbud, desto større krav til både indhold og teknik.

Flere ser online videoer

Faren for at gøre skade på dit brand med halvgjorte filmløsninger er altså helt reel. Leverer du ikke kvalitet, er du blot et klik fra at forsvinde ud af dine kunders bevidsthed. Og den udvikling vil fortsætte i en tidsalder, hvor store som små aktører hvert minut uploader 300 minutters videomateriale alene på YouTube, og hvor der på selvsamme platform hver dag bliver set mere end fem milliarder videoer. Der er altså mange, der byder sig til som indholdsleverandører.

Men bare rolig! Det er værd at ofre både tid og penge på kvalitetsindhold, for kundernes efterspørgsel bliver kun større. I 2020 vil op mod 80 procent af al trafik på nettet udgøres af film og videoer ifølge en analyse fra CISCO, der er en af verdens førende leverandører af hardware og software. Og vi danskere har allerede taget videoerne til os. Tre ud af fire voksne ser online videoer i 2017 ifølge Mediebureauet MEC.

Undersøgelser viser samtidig, at når kunder besøger sites med videoer, så bruger de også længere tid på hjemmesiden, akkurat som videoer er med til at øge kundernes købelyst – og ikke mindst kendskabet til din virksomhed.

Med andre ord: gør du det godt, ja så bliver filmen dit vigtigste visitkort, for med den rette distribution udbredes film hurtigere end noget andet medie. Det har eksempelvis selv “små virksomheder” som betalingsuddannelserne på Aalborg Universitet indset. Her har mange af universitetets videoer opnået flere hundredetusinde visninger, mens videoer produceret for betalingsuddannelserne på Copenhagen Business School må nøjes med få hundrede visninger.

Aalborg Universitet: https://www.youtube.com/watch?v=TeXaQOXyce4

Copenhagen Business School: https://www.youtube.com/watch?v=hzmjUAJz5mY

Fem gode råd før du producerer film:

  • Lav en handlingsplan for, hvad du vil bruge filmene til, hvordan og hvornår. Det er omsonst at have masser af godt filmindhold, hvis du ikke ved, hvordan du får mest muligt ud af det.
  • Producer kun film, når du har ressourcer til det. En halvgjort film sender de forkerte signaler, og efterlader dine kunder og samarbejdspartnere med indtrykket af en halvgjort virksomhed. Filmmediet forpligter lige så meget som dine printmedier.
  • Hav respekt for faglighed. Kommunikationschefen er måske en dygtig strateg, men det   gøre hende ikke til en dygtig tilrettelægger, fotograf og klipper. Overlad derfor kameraet til fotografen.
  • Brug den nødvendige tid på at udvikle et manuskript eller synopsis, skærmtræn kilderne (i hvert fald ved større produktioner), sørg for at der er ordentlig lyd og lys. Alt skal spille, og der skal kæles for detaljerne.
  • Når den professionelle film er produceret, er du ikke færdig. Det er nemlig ikke noget ved at have et godt produkt, hvis det ikke bliver set. Sørg for, at filmen er tagget rigtigt op, og at den bliver distribueret intelligent på sociale medier, gerne ved hjælp af annoncekroner.