digital forårsrengøring Hou Media

Tid til digital forårsrengøring

Foråret er over os og træer, buske og lyse ideer springer ud. Derfor er det også et oplagt tidspunkt at støve de digitale platforme af og få skabt et overblik. Et godt sted at starte er indsatsen med monitorering, sociale medier og video.

af Tobias Egmose

 

Få overblik over samtalen på nettet

Det er næppe nogen nyhed, at der bliver talt om dit brand på nettet, men mange udnytter endnu ikke muligheden for at følge med i samtalen. Ofte er svaret “jamen, vi gør det faktisk meget godt på facebook”, og det kan også give rigtig god mening, men efterhånden som vi har spredt os på flere og flere medier, er det vigtigt at skabe et mere fyldestgørende overblik over samtalen på nettet.

Et godt sted at starte er på overskrift.dk, der er et effektivt søgeredskab til at få overblik over, hvad der bliver sagt og skrevet på blogs, sociale medier mv. Søg også specifikt efter dit brand på forskellige sociale medier: Bliver der snakket om dine services på twitter? Hvad skriver kunderne, når de tjekker ind på foursquare? Bliver der postet billeder af dine produkter på instagram? Kort sagt: Hold løbende øje med hvor dine digitale kontaktpunkter er, og overvej hvordan du tilpasser dig udviklingen.

 

Kampen om content intensiveres

Det digitale landskab ændrer sig hurtigt, og måden vi bruger vores smartphones, tablets og computere og interagerer med omverden gennem sociale medier udvikler sig konstant. Det betyder at du skal være helt skarp på, hvad du vil bidrage med og ikke mindst, hvor du vil bidrage – relevant content går ikke af mode lige foreløbig, men vilkår og muligheder på de digitale og sociale medier ændrer sig konstant.

[quote text_size=”medium” author=”nielsen.com” link=”http://www.nielsen.com/apac/en/insights/news/2014/stand-out-in-the-digital-evolution.html “]

Digital is changing so rapidly that if you haven’t re-thought and/or updated your digital strategy in the past 12 months, you should.

[/quote]

Facebooks seneste ændringer i algoritmerne er et godt eksempel på dette. Den gratis omgang er givet, og fremover vil det være nødvendigt at gøre sig (mere) umage med sit indhold på facebook. På samme måde er LinkedIn også på vej med deres nye Show Case Pages, der bliver en slags undersider til din virksomhedsside med mulighed for at opdele dine services og ydelser til forskellige interessegrupper.

Tilsammen peger ændringerne i retning af øget segmentering af indhold på de enkelte sociale medier, men også nødvendigheden af at brede den digitale tilstedeværelse ud på flere platforme.

 

Video vokser

Forbruget af video vokser med stadig stigende hast, godt hjulpet på vej af flere og flere mobile devices og hurtigere netværksforbindelser. Video er ikke bare med til at gøre din hjemmeside mere levende og vedkommende, men skaber også større engagement om dit budskab på sociale medier. Efterhånden som vi er vænnet til at se video på nettet, stiger forventningerne også: Vi bliver imponeret, når indholdet er godt og velproduceret – og vi deler det på nettet, hvis den er til at finde, og ikke ligger gemt væk langt fra forsiden, eller på en tilfældig medarbejderprofil på youtube.

[quote text_size=”medium” author=”businessinsider.com” link=”http://www.businessinsider.com/mobile-video-market-growth-2014-2 “]

40% of YouTube’s traffic now comes from mobile. Compare that to just 25% last year and a paltry 6% only two years ago.

[/quote]

Video er et værdifuldt kommunikationsredskab til målrettet formidling, deling på nettet, SEO mv., men som al anden digital aktivitet er det afgørende både at have styr på godt og velproduceret indhold og have en plan for, hvor og hvordan det skal publiceres digitalt.

 

Brug for mere inspiration?

Har du brug for en hånd til at komme videre med monitorering, sociale medier og online videodistribution, er du velkommen til at kontakte os i Hou Media og få et par gode ideer med på vejen.

Husk også at tjekke programmet for Internet Week Denmark, hvor Hou Media holder workshop om digital strategi og taler om online video i samarbejde med House & Co.

 

[button link=”http://houmedia.dk/kontakt/” size=”huge” text_size=”alpha”]Kontakt Hou Media[/button]

1 svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Læs også: Tid til digital forårsrengøring […]

Kommentarer er lukkede.